Blog

Prehlada prehlada e pa šta je, ako je prehlada nije lav

Grip je ozbiljan zarazna bolest o kojoj je potrebno više reći, ali je najbitnije da je grip najbolje sprečiti vakcinacijom.

Svi znamo onu dečiju pesmicu “zima zima e pa šta je, ako je zima nije lav, zima zima pa neka je, ne boji se ko je zdrav” i baš zato je jako bitno da i preko zime ostanemo zdravi, da izbegnemo prehladu, a naročito grip.

Prehlada je u odnosu na grip češća i manje opasna zarazna bolest koju izazivaju virusi (rinovirusi). Prenosi se između osoba preko kijanja i kašljanja ili kada virusi padnu na površinu te je kontaminiraju. Javlja se više u zimskim mesecima kada se u zatvorenom prostoru okuplja više ljudi i kada se generalno zatvoreni prostori ređe provetravaju.

Prehlada traje najčešće 2-4 dana kada se javlja bistro curenje nosa, kijavica, kašalj, malaksalost i povišena temperatura. Može dovesti do pogoršanja stanja ako se produži u upalu uha, ili sinusa. Ako dođe do komplikacija sekret prestaje biti bistar i postaje žućkasto zelenkast i gust, temperatura i malaksalost ne jenjavaju, javljaju se bolovi u uhu i glavobolje i tada je krajnje vreme da se obratite lekaru. Do tog momenta obično se uzimaju samo lekovi za obaranje temperature (paracetamol, brufen ili kombinovani lekovi...) lekovi za otpušavanje nosa i pojačavanje imuniteta.

Mogu se uzeti i prirodni preparati za borbu protiv infekcija kao što su Ehinacea i propolis.

Obična prehlada može sa komplikacijama da se produži i na 10 dana, te je jako bitno od starta krenuti sa merama koje će dovesti do kraće bolesti i brzog oporavka. Bitno je mirovati tih nekoliko dana, dosta se odmarati i spavati, uzimati dosta tečnosti i imati laganu ishranu.

Prehladu i grip je nekada vrlo teško razlikavati. Prehlada se obično zaustavlja na gornjim respiratornim putevima, kijanje, zapušen nos i bol u grlu su češći kod prehlade.

Obično nije praćena bolovima u zglobovima i malaksalost je manja. Brže prolazi od gripa. Ukoliko spadate u neku od osetljvih kategorija (hronični bolesnici, stara lica, osobe u periodu oporavka od druge bolesti, trudnice, deca…), a niste se vakcinisali protiv gripa savet je da se odmah javite lekaru kako bi se na vreme počele primenjivati adekvatne mere, naročito ako je u pitanju grip koji je mnogo ozbiljnija i opasnija bolesti.

Kako se ne prehladiti?

• Prvo u zimskim mesecima izbegavati dodir ruku sa licem, ako ruke nisu oprane;

• Izbegavati bliži kontakt sa osobama koje su vidno zaražene, izbegavati grljenje i ljubljenje sa tim osobama; češće provetravati prostoriju, češće pranje ruku, uklanjati prašinu i ne koristiti grejalice koje imaju ventilator. Koristiti rastvore za dezinfekciju površina i ruku.

• Drugo jačati imunitet: dovoljno sna- postoji jasna biohemijska i organska veza između manjka sna i goreg imunog sistema. Pravilna ishrana, a ako je potrebno uključiti i dodatke ishrani, antioksidanse: Vitamin C i E , minerale- cink, zatim propolis, omega 3 masne kiseline.

• Oblačiti se slojevito tokom zimskih meseci kako se ne bi trošila energija na dopunsko zagrevanje tela.

• Ispirati nos i grlo fiziološkim rastvorom koji se može kupiti u svakoj apoteci, a možete ga i sami napraviti tako što ćete u litar vode stavite jednu kafenu kašičicu soli, i čim prokuva, skinuti sa vatre i ostavite da se ohladi te ga staviti u čistu čašicu i ukapavati u nos nekoliko puta na dan. Najbolje je svaki dan praviti novi rastvor. Najbolje je kada rastvor treba da prođe kroz nos i dođe do grla. Onda ga ispljunete.

Napomenute mere se mogu primeniti i u prevenciji gripa, ali je najbolja mera u sprečavanju infekcije virusom gripa vakcinacija. Ako sumnjate da imate grip naši stručnjaci i konsultanti vam stoje na usluzi za svaki vid pregleda i konsultacije, nakon čega će se utvrditi najbolja terapijska procedura za Vas.